Příklady praxe

Pan M.

Začátkem léta loňského roku se na nás telefonicky obrátila dcera pana M., která žádala o zajištění potřebné pomoci jejímu otci, který byl již několik měsíců hospitalizován v nemocnici. Pan M. byl dlouhodobě upoután na lůžko. Rodina si velmi přála jeho návrat domů, kde by o něho mohli s pomocí pečovatelské služby pečovat. Dcera věděla, že je to jeho velké přání i přesto, že otec téměř nekomunikoval. Věděla, že nemocniční prostředí nikdy neměl rád. Svůj domov a rodinu miloval.

Vzhledem k tomu, že pan M. již sám nedokázal vyjádřit svá přání a potřeby, rozhodovat se a plánovat službu, byl požádán sociální odbor Městského úřadu Chrudim o spolupráci a zastoupení pana M. při podpisu Smlouvy o poskytování pečovatelské služby. Dcera pana M. se velmi aktivně podílela na tom, aby otec mohl být co nejdříve doma, mezi svými nejbližšími. U Okresního soudu v Chrudimi podala následně také návrh na ustavení opatrovníka, aby svému otci mohla pomáhat při rozhodování a zařizování potřebných záležitostí.

Sociální pracovnice CSSP provedly sociální šetření v nemocnici u lůžka pana M. Pan M. nekomunikoval, reagoval pouze úsměvem či přikývnutím. Všechny jeho potřeby byly konzultovány s dcerou, která byla přítomna. Společně jsme se domluvily na vhodné pomoci od pečovatelské služby, jejím rozsahu a vzájemné spolupráci. Bylo poskytnuto základní sociální poradenství a od CSSP zapůjčena polohovací postel do domácnosti klienta. Jakmile byla domluvena potřebná péče, bylo řešeno propuštění pana M. z nemocnice.

Pan M. měl po návratu z hospitalizace připravený pokoj, kde měl k dispozici polohovací postel a vše potřebné pro zajištění péče. Rodina pana M. velmi dobře spolupracovala a zařídila tatínkovi vhodné podmínky pro pobyt v domácím prostředí. Byla domluvena také pravidelná návštěva zdravotních sester k ošetřování kožních defektů. Pomoc od pečovatelské služby využíval pan M. 5x týdně v ranních a odpoledních hodinách. Paní pečovatelky jezdily do domácnosti klienta velmi rády, jejich práce jim dávala smysl. Pan M. jejich pomoc odměnil vždy úsměvem. Paní pečovatelky se snažily být oporou jemu i rodině. Paní pečovatelky pomáhaly v ranních hodinách s celkovou hygienou klienta na lůžku – s omytím těla, osušením, promazáním, výměnou inkontinenční pomůcky, správným napolohováním, ostříháním nehtů na rukou a oblékáním. Klientovi byla umožněna také koupel v mobilní vaně, ale z důvodu kožních defektů nebylo možné v koupeli pokračovat. Dále paní pečovatelky pomáhaly s podáváním jídla a pití, převlékáním lůžka a odnosem inkontinenčních pomůcek. Pan M. na paní pečovatelky vždy velmi pěkně reagoval, při péči se snažil spolupracovat. Paní pečovatelky se snažily vstupovat do domácnosti vždy s úsměvem, milým slovem a povzbuzením, snažily se navodit příjemnou atmosféru a pohodu. Rodina byla s panem M. ve velmi intenzivním kontaktu, měl ji vždy nablízku. S pomocí pečovatelské služby bylo panu M. umožněno důstojně dožít ve své domácnosti v kruhu svých nejbližších.

Pan J.

V únoru letošního roku nás telefonicky kontaktoval pan J. V telefonu zněl jeho hlas zlomeně. Sám nedokázal popsat důvody, proč volá, informace získané z hovoru byly zmatené a nejasné. S volajícím jsme si domluvili schůzku hned na následující den, abychom zjistili důvody jeho telefonátu a zkusili poskytnout potřebnou pomoc a případně zajistili poradenství.

Pan J. na nás již čekal. Z hovoru, který jsme vedli, vyšlo najevo, že se pan J. podrobil náročné operaci v soukromém zařízení a neměl zajištěnou následnou rehabilitační péči, která pro něho byla důležitá. Uvedl, že v zařízení, kde zákrok podstoupil, zkusili oslovit jedno zařízení následné péče, které nemělo volné místo a proto pana J. poslali domů, aby si následnou péči zajistil sám. Pan J. od nich obdržel pouze propouštěcí zprávu bez jakéhokoli poučení či kontaktů na možnou navazující péči. Sám nevěděl, na koho se obrátit.

Po zjištění potřeb pana J. jsme v jeho přítomnosti zkusili kontaktovat ortopeda, který v minulosti doporučil panu J. chirurgický zákrok. Lékař nám velmi ochotně vysvětlil, jak by měla následná péče probíhat a odkázal nás na zařízení, kde byl zákrok proveden. Vzhledem k tomu, že se jednalo o soukromé zařízení, nemohl on sám vydat žádost o zajištění následné péče v blízkých rehabilitačních zařízeních. Znovu jsme zkusili oslovit zařízení, kde byla operace provedena. V hovoru jsme se setkali pouze s neochotou pomoci situaci řešit. V dalším kroku jsme oslovili sociální pracovnici naší místní nemocnice, která se nám snažila pomoci a poradit. Sama ochotně navrhla zjištění situace na rehabilitačním oddělení LDN a doporučila kontakt praktického lékaře s prosbou o pomoc s vypsáním poukazu na rehabilitační pobyt. Praktický lékař pana J., byl po vysvětlení celé situace svolný pomoci.

Zároveň byl se souhlasem pana J. osloven i sociální odbor Městského úřadu Chrudim, kdy byly pracovníkům poskytnuty informace k nepříznivé sociální situaci pana J. Celá situace s nimi byla konzultována. Jako nejvhodnější řešení bylo zahájit pečovatelskou službu po dobu řešení celé záležitosti v jeho domácnosti.

V době řešení celé situace se zařízením následné rehabilitační péče, bylo potřeba zajistit panu J. jeho základní potřeby. Pan J. žije ve své domácnosti sám, z blízkých osob má jen sestru a jejího manžela, kteří žijí daleko a nebylo v jejich silách zajistit potřebnou pomoc a péči. Pan J. se po zákroku pohyboval s pomocí francouzských holí, měl velké bolesti dolní končetiny. Nedokázal si sám dojít nakoupit čerstvé potraviny, provést celkovou hygienu, vynést si odpadky a další.

V rámci naší návštěvy v domácnosti jsme provedli sociální šetření pro zajištění základních a životu důležitých potřeb klienta. Obratem jsme se domluvili na zajištění nákupu potravin a hygienických potřeb, domluvili jsme pravidelnou celkovou koupel ve středisku osobní hygieny včetně doprovodu na koupel, dále jsme zajistili potřebnou denní pomoc v oblasti převlékání klienta a v oblasti běžného úklidu domácnosti. K rychlému naplánování možné a mimořádné péče u klienta bylo potřeba aktivního jednání koordinátora pečovatelské služby a sociálního pracovníka – metodika, kteří dokázali rychle přizpůsobit a naplánovat potřebnou péči pana J.

V následujících deseti dnech se podařilo umístit klientka s pomocí sociální pracovnice nemocnice na rehabilitační oddělení LDN, kde měl pan J. zajištěnou kompletní zdravotní péči.  Po návratu pana J. do domácnosti se jeho soběstačnost zlepšila natolik, že sám již nepotřeboval pomoc ze strany pečovatelské služby a vzájemná spolupráce s pečovatelskou službou byla ukončena.

Společně jsme jako tým, měli dobrý pocit a radost ze společné spolupráce nejen mezi námi, ale i s ostatními účastníky této situace.

Pan Y.

Pan Y. je klientem pečovatelské služby od 10/2021, kdy se na pečovatelskou službu obrátila jeho manželka s žádostí o pomoc při zajištění péče o něj.

Pan Y. prodělal v minulosti velmi náročný operativní zákrok na mozku, který postupně začal ovlivňovat jeho kognitivní schopnosti, soběstačnost i mobilitu. U pana Y. došlo k rychlému rozvoji imobilizačního syndromu, neboť při sociálním šetření byl ještě schopen pohybu bez pomoci druhé osoby. Během cca 14 dní došlo k progresi jeho onemocnění, kdy se stal postupně zcela závislý na pomoci druhé osoby.

Pan Y. nedokázal porozumět obsahu a náležitostem smlouvy, proto byla smlouva podepsána v zastoupení Městským úřadem v Chrudimi.

Z důvodu, že pan Y. byl imobilní, bylo zajištěno zapůjčení polohovacího lůžka z naší půjčovny kompenzačních pomůcek. Toto lůžko vytvořilo vhodné podmínky pro polohování pana Y. I manželka pana Y. ocenila snadnější manipulaci, např. o víkendu, kdy péči zajišťuje se svou rodinou.

Pečovatelská služba byla zpočátku poskytována pouze v ranních hodinách, kdy péči o pana Y. sama manželka nezvládala, neboť neměla žádné zkušenosti s péčí o imobilní osobu. Postupně se ale péče rozšířila i do odpoledních hodin. Odpolední čas byl sjednán hlavně pro zajištění obnovy sil pečující osoby, tedy manželky pana Y. Díky pravidelné každodenní návštěvě pracovníků získala manželka nové dovednosti a nyní již zvládá velmi dobře manipulaci se svým manželem o víkendu za pomoci své rodiny.

Přes ošetřujícího lékaře bylo dojednáno poskytování rehabilitačního cvičení, které zajišťovaly všeobecné sestry z Domácí zdravotní a ošetřovatelské péče Kirké. Nicméně stav pana Y. se nelepší, je stále závislý zcela na pomoci druhé osoby.

Je nutné uvést, že díky obětavé péči jeho manželky, pomoci a podpoře od pečovatelské služby se daří naplňovat osobní cíl pana Y. a jeho manželky, a to, aby mohl dožít ve své domácnosti, a to obklopen svými blízkými.